Hamulce hydrauliczne w przyczepie - niedroga modyfikacja

13 Maj 18 Przyczepy

Używane ciągniki sprowadzane z innych krajów często mają również hydrauliczny układ hamulcowy. Montaż pneumatycznej instalacji do takiej maszyny to spory koszt a jednocześnie również problem. Zamiast tego można niewielkim kosztem przerobić hamulcowy układ pneumatyczny na hydrauliczny we współpracujących z traktorem maszynach.

Jeśli ktoś posiada sprowadzony z Zachodu ciągnik, który wyposażony jest w instalacje hydrauliczną hamulców maszyn towarzyszących to pojawia się pytanie czy zakładać tam hamulce pneumatyczne, które kosztują około 6-8 tysięcy złotych czy może zdecydować się na przerobienie z pneumatycznych na hydrauliczne hamulców w maszynach jakie w gospodarstwie są używane.

Druga z tych opcji jest znacznie tańsza, ponieważ dzięki zastosowaniu odpowiednich siłowników możliwe będzie także korzystanie ze zmodyfikowanych maszyn przez ciągniki wyposażone w pneumatyczne jak i hydrauliczne układu hamulcowe.

Zasada budowy instalacji hydraulicznej hamulców przyczepy jest prosta. Wymagane są tam odpowiednie siłowniki hydrauliczne albo hydrauliczno – pneumatyczne za około 250 złotych za sztukę, przewody hydrauliczne około 20 złotych za metr bieżący i kostka rozdzielająca, która kosztuje około 30-50 zł. Trzeba zaznaczyć, że siłowniki do zastosowania w hydraulicznych układach różnią się od zwykłych tym, że w środku jest sprężyna, która pozwoli szybko wrócić siłownikowi do pozycji wyjściowej po tym jak zwolni się pedał hamulca. Z tego powodu nie można stosować zwykłych siłowników, nie szuka się tutaj oszczędności.

Instalacja hydrauliczna w ciągniku

Aby taką instalację założyć nie trzeba wykonywać wielkich przeróbek w posiadanej przyczepie czy też w innym pojeździe. Największą pracę będzie odpowiednie wpasowanie siłowników w miejsce do tej pory zastosowanych odpowiedników pneumatycznych, ale to zadanie nie będzie szczególnie trudne. Taka instalacja prosta w swojej formie ma jedna wadę. Przyczepy z tak montowanym układem nie przejdą badań technicznych dopuszczających do ruchu, gdyż w przypadku odpięcia przyczepy nie zatrzyma się ona sama.

Można jednak ten problem rozwiązań, by spełnić wszystkie wymagania i legalnie poruszać się po drogach publicznych. Dołożyć trzeba do takiego układu dwie rzeczy. Specjalny zawór bezpieczeństwa a także odpowiedni akumulator hydrauliczny. W przypadku niezamierzonego odczepienia się przyczepy w czasie jazdy szybkozłącze typu push-pull rozłączy przewód zasilający i ochroni go przed uszkodzeniem, a łańcuch przestawi zawór na pozycję stop. W skutek tego ciśnienie oleju w akumulatorze hydraulicznym uruchamia siłowniki hamulcowe. Dzięki tej konstrukcji możliwe będzie rozłącznie instalacji bez obaw o uszkodzenia.

Trzeba jednak liczyć się z tym, że takie dostosowanie będzie kosztowne, ponieważ wspominany zawór bezpieczeństwa kosztuje aż 1,4 tysiąca złotych i nie będzie tańszych zamienników, do tego akumulator hydrauliczny, którzy kosztuje kolejnych 300 złotych.

Jednak niezależnie od tego wszystkiego i tak koszt dostosowania przyczepy do posiadanego w ciągniku układu jest niższy niż montaż pneumatycznej instalacji w ciągniku.

13 Maj 18 Przyczepy